Op www.brink-hoek.nl gebruiken wij cookies en andere technieken om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om advertenties te tonen, ook met tracking cookies van derden die jouw internetgedrag volgen. Bekijk ons cookiebeleid. Als je doorklikt ga je akkoord met het plaatsen van de cookies en technieken.
Het kabinet wil vanaf 2027 het elektrisch rijden stimuleren met nieuwe fiscale maatregelen. Een ervan betreft de auto van de zaak die de werknemer privé voor meer dan 500 km gebruikt. Stel je als werkgever vanaf 2027 een personenauto van de zaak op fossiele brandstof (niet volledig emissievrij) ter beschikking aan een werknemer, dan moet je 12% loonbelasting betalen over de catalogusprijs van de ter beschikking gestelde fossiele personenauto. Voor personenauto’s ouder dan 25 jaar wordt uitgegaan van de waarde in het economische verkeer. Nieuw voor deze regeling is dat onder privégebruik ook het woon-werkverkeer wordt verstaan. Je mag deze zogenoemde pseudo-eindheffing niet verhalen op de werknemer. Deze maatregel geldt dus alleen voor niet volledig emissievrije personenauto’s van de zaak en niet voor bestelauto’s. Omdat ondernemers in de inkomstenbelasting niet onder de loonheffing vallen, krijgen zij niet te maken met de pseudo-eindheffing wanneer zij in een niet geheel emissievrije auto van de zaak rijden.
Voor fossiele personenauto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld, geldt een overgangstermijn tot 17 september 2030.
Let op
Naast de eindheffing die jij betaalt, moet je loonbelasting over de bijtelling inhouden op het loon van de werknemer.
