Uit gegevens van het UWV blijkt dat 62% van de werkgevers medewerkers hebben met schulden. Medewerkers met geldzorgen zijn gestrest, melden zich vaker ziek en zijn minder productief. Als je rekening houdt met loondoorbetaling, vervangingskosten, productiviteitsverlies en arbodienstverlening zou je dit als werkgever volgens het UWV zo’n € 400 per dag kosten. Kortom, voldoende reden om hier iets aan te doen.

 

Wat kun je doen?

Een medewerker met schulden zal niet graag – en ook niet snel – bij jou aankloppen. In veel gevallen speelt schaamte daarbij een grote rol. Het is daarom van belang om alert te zijn op mogelijke signalen, en om actie te ondernemen. Vaak zijn signalen al zichtbaar in de administratie of op de werkplek, al worden ze (nog) niet als zodanig herkend. Denk bijvoorbeeld aan: vaker kort verzuim met vage klachten, een voorschot vragen op het vakantiegeld, regelmatig weglopen van de werkplek om te bellen, fouten maken, er onverzorgd uitzien, of vragen om overwerk. Een loonbeslag is een vrij duidelijk teken. Bij vermoedens van schuldenproblematiek onder je medewerkers is een goede samenwerking tussen de personeelsadviseur, de leidinggevende en de salarisadministrateur van groot belang. Zij kunnen vanuit hun rollen goed de signalen opvangen.

 

Tip

Vermoed je dat een medewerker worstelt met schulden? Neem dan het initiatief om hem of haar te ondersteunen. Maak de situatie bespreekbaar met de individuele medewerker of plan vaste gesprekken in over dit thema, bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg. Of neem het op in het personeelshandboek. Je kunt medewerkers daarnaast ook verwijzen naar de informatie in de Nederlandse Schuldhulproute.